Home

 

Spolek sběratelů

 Časopis

 Přihláška

 Adresy spolků

 

M. Jančáková

 Životopis

 Seznam exlibris

 Galerie exlibris

 

Různé

 Aktuality

 Sborník

 Sjezd 

 Ubytování

 Odkazy 

 

 


 

 


   

 

 

 

      

  číslo 4, 2002                                                                            další čísla


 

13. Doc. Josef Chalupský:

Francouzsko-jugoslávská soutěž.

 

Bogdan KršičJe vždy přijemné, když se setkáme s pokusy vrátit exlibris jeho původnímu účelu, tj k vlepování do knih a označování tak jejich vlastníka. Kdo tak v dnešním stále rychleji se kamsi řítícím "efemérním" světě činí? V loňském roce Bělehradský exlibristický kroužek a Francouzské kulturní středisko v Bělehradě vypsaly soutěž na tvorbu exlibris pro knihovnu zmíněného střediska. Je zřejmé, že spiritus agens této akce byl švýcarský sběratel a přítel exlibris Benoît Junod. Jeho spolupráce se Srby je delšího data. V letech 1993-1995 pracoval jako chargé d´affaires na švýcarském vyslanectví v Bělehradě a tamtéž byl i spolupořadatelem výstavy "Svět exlibris" v roce 1996. (Katalog výstavy vyšel s řadou dalších informací na nádherném "cédéčku". Má 1100 stran!)
A hlavním pořadatelem byl zřejmě Rastko Čirič, profesor užitého mění na bělehradském "UMPRUMu" a tajemník kroužku.
Soutěž obeslal docela slušný počet 144 umělců z 27 zemí se svými celkem 215 exlibris. Přirozeně nejvíce účastníků bylo z Jugoslávie .Celkem 57, ale jak se dnes již stává tradicí (viz KZ 2/02,43), druzí co do počtu byli umělci z Argentiny (21) a třetí Italové (11). Hned za nimi pořadatelé uvádějí výtvarníky naše s počtem 6 zúčastněných. Podle abecedy to byli: Bronislav Malý z Prahy, Martin Manojlín z Děčína, Milena Nedvědová ze Dvora Králové, Jindřich Novák z Prahy a Milada Těhníková také z Prahy. Jenže ouha. Jmenovaných je jen pět. Omlouvám se možnému šestému účastníkovi a pokud se mi ozve, rád jeho jméno doplním v příštím čísle KZ. Takto to pořadatelé prostě mají.
Hlavní cenu získal Bogdan Kršič. Na svém exlibris zobrazil sochu "Vítěze", která byla původně částí sousoší nazvaného "Alegorie". Na počest vítězství balkánských států nad osmanským panstvím jej vytvořil v roce 1912 Ivan Meštrovič. Během první světové války bylo však sousoší zničeno a zůstal jen ten"Vítěz". I on měl pohnutý osud. Stát měl ve středu Bělehradu na Teraziích, ale protože nahota sochy šokovala prý obyvatele města, byl nakonec odsunut do parku Kalemegdanu k soutoku Sávy a Dunaje. Tam, obrácen k řekám, v tomto směru tolik nevadil. Tak to alespoň líčí Benoît Junod. "Vítěz" drží v ruce sokola. Kršič mu tam však vtiskl vzhledem k francouzskému institutu - kohouta! (Viz příloha.) Druhou cenu získal Francouz Marc Brunier-Mestac a třetí dva umělci ex-aequo, a to Jugoslávci Maja Simič a Rastko Čirič.
Asi bude zajímavé, jak pořadatelé a porota mudrovali. Jednak želeli malé účasti Francouzů a výtvarníků ze Západu vůbec. Tesknili však i po větší účasti výtvarníků špičkových !? Proto s vděkem přijímali účast Rusů Vladimíra Zujeva a Juriho Borovického a také - Slováků Zdeňka Bugáně a Vladimíra Knapa. Tak to je přímo v katalogu uvedeno. Jen Vladimír Knap z těchto jmenovaných získal čestné uznání poroty. Použitým námětem jeho exlibris by bylo určeno spíše pro nějakou pohádkovou knihovnu dětskou. Lístky Zujeva a Bugáně se nehodily k provedení jako praktické exlibris pro svou příliš velkou jemnost či barevnost. Šerosvitná typická mezzotinta Borovického nepřicházela v úvahu již kvůli tomuto způsobu provedení vůbec. Navíc měla chybu v písmenech. (Škoda, že ji nelze zde reprodukovat, protože běh jakýchsi neandrtálců ke znaku knihovny, který jediný vynikal z šera, by byl pro knihovnu skutečný "fór".)
V chrudimském Trienále visely i tři soutěžní návrhy Bronislava Malého. Využil k jejich tvorbě francouzskou trikoloru s vhodně přikomponovanými písmeny. Pro svěží vzhled a snadnou rozmnožitelnost by rozhodně zasloužily pozornost pořadatelů. Příjemně by knihy ozdobily. Přestože účel zadání exlibris byl jiný než obvykle, porota se ale mohla stěží vymanit z dnes již zaběhnutého "pojetí" exlibris sbírkových.

 

zpět na obsah č. 4, 2002

 

Email ivanbohac@seznam.cz